چاپ        ارسال به دوست

برگزاری نشست معرفت امام عصر(عج) در عالم میثاق در دانشکده علوم قرآنی مشهد

اولین جلسه از سلسله نشست های معرفت امام عصر(عج) به همت انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد و با سخنرانی دکتر احسان پوراسماعیل، استاد مدعو این دانشکده و مدیر پژوهش و استادیار موسسه آموزش عالی آرمان رضوی به صورت غیر حضوری برگزار شد.

پور اسماعیل ابتدای جلسه را با طرح این سوال آغاز کرد که ارزش ما آدم ها به چه چیزی است؟ و توضیح داد که این سوال در ابتدا ذهن انسان های به دنبال زندگی سالم را به خودش مشغول می کند و بخواهیم یا نخواهیم در طول زندگی خودمان درگیر این پرسش خواهیم شد و این از سبک زندگی ما کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: آن موضوعی که ما بیش از اندازه برایش وقت گذاری می کنیم و در موردش مطالعه می کنیم و از دیگران در خصوص آن موضوع مشورت می کنیم تمام این ها آن ارزش من و شما را مشخص کند.

پور اسماعیل سپس گفت: ما بحثمان را در این خصوص در حوزه دین بررسی می کنیم ولی جا دارد از زوایای مختلف بررسی شود و بعد این حوزه بیان شود و در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار کرد: ارزش انسان بر اساس آموزه های دین اسلام بر اساس شناخت اوست و هر کسی آنقدر می ارزد که می داند و در روایات متعدد می توانید این تراز ارزش انسانی را مشاهده نماییم و به روایتی از امیرالمومنین(ع) اشاره کرد که فرموده است هر کس آن اندازه است که می داند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همه این الفاظ که با بیانات مختلف مطرح شده بیانگر این واقعیت است که ارزش انسان برابر با ارزش شناخت های او هست و سوال دیگری را مطرح کرد با این عنوان که معیار ارزشِ شناخت های انسان چه چیزی می تواند باشد؟ و پاسخ این معیار را نقش پدیده های مورد شناسایی در تکامل او دانست و با ذکر مثال های ملموسی، علم را معیار ارزشِ شناخت انسان دانست.

استادیار موسسه آموزش عالی آرمان رضوی با اشاره به این نکته که ارزش گذاری های انسان ها مرتب تغییر پیدا می کند و همواره قوانین مختلفی را وضع می کنیم و امثالهم و اینکه خیلی چیزها هست که ما می توانیم بشناسیم و بگوییم چون من به این علم آگاهی دارم برتر هستم، قابلیت دین را مطرح کرد و گفت: دین مثل من و شما نیست که مرتب حالتش را تغییر دهد و اظهار کرد:یکی از دلایلی که ما به سراغ دین می رویم به این دلیل که ما یکبار فرصت زندگی داریم و باید بهترین زندگی را داشته باشیم این است که دین به ما یک معیار ارزشی می دهد و ادامه داد: آن چیزی که ارزشمند و برترین شناخت هاست، شناخت خداوند سبحان است و انسان تا خدا را نشناسد به هر مرتبه ادراک هم که برسد شناختش به هستی ناقص است و این حقیقت در خیلی روایات ذکر شده است.

پور اسماعیل به فرازی از دعای عرفه اشاره کرد که سید الشهداء(ع) تعبیر فوق العاده ای دارد که فرموده است: خدایا چه چیزی یافته آنکه تو را نیافته و چه از کف داده آنکه تو را یافته.

وی همچنین به فرمایشاتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که فرموده است: همه ارزش های مادی و معنوی نزد خداشناس واقعی از خاک زیر پا بی ارزش تر است یا آنجا که فرمود: اگر مردم ارزش واقعی شناخت خدا را بدانند به شکوفه های رنگین زندگی دنیا و لذت های دنیوی چشم نمی دوزند و مانند کسی هست که در باغ های بهشت همراه اولیاء خدا در لذت دائمی هستند و اینکه حضرت در توصیف معرفت الله فرموده است:شناخت خدا مونس هر تنهایی است و یار هر بی کسی است و روشنایی هر تاریکی است و نیروی هر ناتوانی و شفای هر بیماری است.

مدیر پژوهش موسسه آموزش عالی آرمان رضوی در ادامه بحث گریزی به موضوع نماز داشت و گفت: انسانی که به معرفت الله رسیده باشد باید این نماز در او اثر گذارد یعنی به ما گفته شده حتی فاصله های بین نماز را چک کنید و یکی از مباحثی که خداوند متعال در همین دنیا به ما نشان می دهد که ما بعضی وقت ها از آن غافل هستیم و به آن توجه نداریم این است که انسان کاملا می تواند بفهمد نمازش قبول شده است یا نه؟ و اینکه علت نداشتن حال عبادت یا بی روح بودن آن نرسیدن انسان به مراتب معرفت الله است.

پور اسماعیل در پاسخ به این سوال که راه معرفت خدا چه هست دو روایت از وجود مقدس امام باقر(ع) یکی به نقل از ابی حمزه ثمالی و یکی به نقل از جابر ذکر کرد.

وی ادامه داد: در روایت اول که کلینی در الکافی به عنوان روایت اول به لحاظ ترتیب ذکر کرده، ابتدا حضرت فرموده است:تنها کسی که معرفت خدا را دارد بندگی او را می کند و آنکه اهل معرفت خدا نیست او را گمراهانه می پرستد و در ادامه حضرت در پاسخ به سوال ابی حمزه ثمالی که معرفت الله چیست فرمود: معرفت خدا اول باورداشت به خداست و دوم تصدیق کردن و باور داشتن پیامبراکرم(ص) است و پذیرفتن امیرالمومنین(ع) و دوستی و همراهی با امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع) و بیزاری جستن از دشمنان آن ها به سمت خداست و این است معرفت خدای عزوجل.

پور اسماعیل سپس ادامه داد: در روایت دوم هم به نقل از جابر که کلینی به عنوان روایت چهارم ذکر کرده، حضرت قسم یاد می کند که تنها کسی اهل معرفت خداست و اهل عبادت اوست که هم معرفت خدا را داشته باشد و هم اهل معرفت امام از ما اهل بیت(ع) باشد.

استاد دانشکده علوم قرآنی مشهد در توضیح این دو روایت در مسیر معرفت الله گفت: تصدیق حجج الهی فضای بحث را تغییر می دهد و نیز قسمت بیزاری از دشمنان معصومین(ع) که بسیار محل تامل است و نیز قسم حضرت در روایت دوم و نتیجه می گیرد که راهی غیر از شناخت حجت خدا برای شناخت خدا باقی نمی ماند.

پور اسماعیل در خاتمه ضمن اشاره به روایت هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشسناسد به مرگ جاهلیت مرده است آن را مهم ترین روایت در بحث معرفت معرفی کرد و آن را بیانگر این نکته دانست که کسی که مسلمان بمیرد حتی اگر عامل به احکام دین بوده باشد ولی امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.


١٨:٠٢ - پنج شنبه ٢٦ فروردين ١٤٠٠    /    عدد : ٤٩٨٢    /    تعداد نمایش : ٤٤


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج