امروز: سه شنبه ٠٢ آبان ١٣٩٦

آخرین اخبار دانشکده

  • :

سایت نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وزارت علوم و تحقیقات پایگاه قرآنی دانشجویی ایحاء

  •  


      چاپ        ارسال به دوست

    نخبه قرآنی مشهدی از اقتضائات سنی دوران بلوغ برای تلاوت می گوید;

    نوجوانی، بهترین فرصت برای تقویت مبانی تلاوت قرآن

    در قرآن کریم و روایات وارد شده از معصومین(ع) بر تشویق نوجوانان به تلاوت قرآن تاکید فراوانی شده است؛ چراکه تلاوت نوجوانان باعث ایجاد فضایی معنوی و تاثیرگذار در بین مردم می‌شود و قلب پاک آنان تاثیرگذاری الفاظ وحی را بر دل‌ مومنان دوچندان می‌کند، از این‌رو گفتگویی را با یکی از نوجوانان موفق قرآنی شهرمان که در زمینه تلاوت قرآن موفقیت‌های زیادی به دست آورده است، انجام داده‌ایم. برای شروع از خودت و اینکه چطور وارد عرصه قرآنی شدی، بگو. رضا گلشاهی هستم. متولد شهر مقدس مشهد و ۱۵سال دارم. در حال حاضر دانش‌آموز سال دوم دبیرستانم. از کودکی به علت فضای قرآنی حاکم بر خانواده‌ام، علاقه شدیدی به تلاوت قرآن پیدا کردم، به همین دلیل در جلسات مختلفی که در سطح شهر برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم و از دیدگاه‌های مختلف بهره می‌بردم. محفل قرآنی مسجد پنجتن خیابان بهشتی، نخستین جلسه‌ای بود که برای تلاوت و آموزش به آنجا مراجعه کردم. در آنجا با استاد محسن حاج‌حسنی‌کارگر آشنا شدم. این جلسه سبب آشنایی بیشتر من با استاد و حضور مداومم در جلسات قرآن ایشان شد. برادر ایشان نیز تاثیر زیادی در تلاوت من داشتند و من از راهنمایی‌های هر دو استاد بزرگوار بهره فراوانی در این زمینه بردم. مشوق و پشتیبان اصلی‌ات چه کسی بود؟ برادر بزرگ‌ترم یکی از اصلی‌ترین مشوق‌های من در این زمینه بود. ایشان حافظ ۱۵جزء از قرآن کریم هستند و این موضوع علاوه بر تلاوت، مرا به سمت حفظ قرآن هم پیش برد. در حال حاضر نیز به حفظ قرآن مشغولم و قصد دارم در مدت کوتاهی کل قرآن را حفظ کنم. تاکنون چه رتبه‌هایی به دست آورده‌ای و به چه کشور‌هایی سفر کرده‌ای؟ در طول سال‌هایی که در محضر قرآن بودم، موفق به کسب رتبه‌های بسیاری شدم؛ رتبه اول مسابقات ملی دانش‌آموزی در سال۸۹، رتبه اول مسابقات کشوری سازمان اوقاف سال‌۹۰ و رتبه سوم مسابقات بین‌المللی کویت در همان سال. به کشورهایی نظیر مالزی، آذربایجان، عراق و کویت هم برای تلاوت دعوت شدم. تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی سخت نبود؟ سال۹۰ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی به کشور کویت اعزام شدم. استقبال از مسابقات خوب بود. وقتی شرکت‌کنندگان سایر کشورها متوجه حضور یک قاری ایرانی شدند، توجهشان به سمت من جلب شد و از من درخواست می‌کردند تا برایشان تلاوت کنم. بعد از مسابقه هروقت برای صرف غذا یا انجام برخی امور به لابی هتل می‌آمدم، از من می‌خواستند چند آیه برایشان تلاوت کنم و من هم با کمال میل این کار را می‌کردم. رده سنی شرکت‌کنندگان ۱۳ تا ۳۰سال بود و من کوچک‌ترین فرد شرکت‌کننده در آن مسابقات بودم. اتفاق جالبی در مراسم اختتامیه افتاد. وقتی هنگام اعطای جوایز فرارسید، هدایای برندگان اول تا پنجم داده شد اما من که نفر سوم بودم، برای دریافت جایزه دعوت نشدم. به من گفتند: «هدیه شما هنوز به دست ما نرسیده است و برای شما به کشورتان فرستاده می‌شود.» همه از این اتفاق تعجب کردند که چرا از بین این همه افراد که جوایز خود را دریافت کردند، تنها نماینده ایران نتوانست هدیه خود را بگیرد و با پیگیری‌های زیاد، بعد از سه ماه جایزه‌ام ارسال شد. خاطره‌انگیز‌ترین تلاوتت در کجا بود؟ سال‌۹۰ توفیق حضور در محضر مقام معظم رهبری را پیدا کردم. در آن سال از بنده دعوت شد تا در روز اول ماه مبارک رمضان که طبق رسم هرساله محفلی برای قاریان ممتاز کشور در حضور ایشان برگزار شده بود، حضور پیدا کنم و آیاتی چند از کلام‌ا... مجید را تلاوت کنم. تلاوتم در محضر ایشان یکی از خاطره‌انگیزترین تلاوت‌هایم بود. آیا تغییراتی که در سن بلوغ در صدای نوجوانان ایجاد می‌شود، باعث افت تلاوت در آنان می‌شود؟ سن بلوغ حساس‌ترین دوران برای نوجوانان است، زیرا صدای آنان رو به تغییر است و کیفیت خود را از دست می‌دهد؛ البته نه اینکه بازگشتی صورت نمی‌گیرد بلکه جنس صدا تغییر می‌کند. عده‌ای معتقدند که در این سن به‌ هیچ‌وجه نباید تلاوت صورت بگیرد اما به نظر می‌رسد نظریه درستی نباشد. در مشورت با استادان مختلف به این نتیجه رسیدم که در این سن باید تمرین‌های صوتی انجام شود اما نه به صورتی که بر روی تار‌های صوتی فشار آید. باید به صورت نرم و فنی تلاوت کرد البته از پرده‌های صوتی بالا نیز باید به صورت محدود استفاده شود. بنابراین در این سن نوجوانان می‌تواند اطلاعات لحنی و تئوری خود را تقویت کنند. تلاوت‌های مختلف از استادان اصیل مصری را گوش دهند و تقلید کنند تا دایره لحنی خود را وسعت بدهند. یکی دیگر از کارهایی که در این سن می‌توان بیشتر به آن پرداخت، حفظ قرآن کریم است. در این سن نوجوانان به‌راحتی می‌توانند قرآن را حفظ کنند و این موضوع تاثیر بسزایی در تلاوت آنان خواهد گذاشت. یادگیری مباحث تئوری قرآن کریم نیز یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نوجوانان می‌توانند در این سن به آن ورود پیدا کنند مانند مطالعه تفسیر آیات، یادگیری اصول وقف و ابتدا و امور دیگری که باعث تقویت بنیه یک قاری در سنین بالا خواهد شد، بنابراین نباید به بهانه تغییر در کیفیت صدا، تلاوت یا فعالیت‌های قرآنی را در این سنین ترک کرد. و حرف آخر در سفری که به کشور مالزی داشتم، یکی از قاریان کشور مصر نیز در جلسه‌ای که هر دویمان تلاوت داشتیم، حضور داشت. وقتی من تلاوت می‌کردم، او بسیار متعجب شده بود. به من گفت: «تو ایرانی هستی؟» گفتم: «بله.» گفت: آیا استادت عرب است؟» گفتم: «نه.» گفت: «چطور با اینکه عجم هستی، به این زیبایی تلاوت می‌کنی؟» از من دعوت کرد تا در سفری به کشور مصر برای آنان نیز قرآن تلاوت کنم و این یعنی، فصل ظهور قرآن ایرانی‌ها رسیده است، پس باید خودمان و توانایی‌هایمان را باور کنیم.


    ١٣:٤٥ - چهارشنبه ١٥ آبان ١٣٩٢    /    عدد : ٢٢٥٣    /    تعداد نمایش : ١٥٨٦


    برای این خبر نظری ثبت نشده است
    نظر شما
    نام :
    ايميل : 
    *نظرات :
    متن تصویر را وارد کنید:
     

    خروج